onsdag den 12. marts 2014

Iskaffe

Det gode vejr er kommet til Danmark, hvilket betyder, at det er tid til kolde drikke. Jeg har en MEGET stor last som hedder iskaffe. Det ikke kun om sommeren jeg nyder godt af iskaffe, men det er nu mest fordi, jeg endnu ikke kan lide varm kaffe og så fordi det smager så pokkers godt. C kan ikke lide den, men jeg kan ikke have den i fred for musen, derfor har jeg også lavet en koffeinfri kaffeessens til hende.

Opskriften til din hjemmelavede iskaffe!! - PAS PÅ den er vanedannede.

      
Du skal bruge 4 grundingredienser og jeg er SIKKER på, at du har alt.
- Kaffe
- Vand (og isterninger)
- Sukker
- Mælk


Først tager du 2,5 dl sukker og smelter til det er helt lysebrunt, samtidig koger du 2,5 dl vand. Når sukkeren er smeltet tilsættes den næsten kogende vand. PAS PÅ det kan sprøjte!!! Denne masse koges i cirka 10 minutter, hvor den gerne skal være reduceret til det halve - altså 2,5 dl. 
Du har nu karamelsirup. Siruppen bør opbevares i en lufttæt beholder. Jeg bruger en lille patentflaske (lige nu kan du købe nogle ved Søstrene Grene) 



Nu skal kaffeessens brygges. Du tager 130 gram god kaffe og blander med 1 L kogende vand. Den blanding sættes i køleskabet, hvor den skal trække omkring 10 timer. (GAAAAB, har du lyst til iskaffe NU, kan bruge instant kaffe, hvor du bruger 3 sspk vand blandet op med den angivet mængde pulver for 1/2 kop kaffe.) 
10 timer senere sies kaffeessensen.  Og nu kan du lave din iskaffe.




Først tager du 2-3 sspk. af din kaffeessens og blander med en god sspk. karamelsirup. Herefter skummer du 1,5 dl mælk, som blandes med det andet. Tip - Har du ikke en mælkeskumme kan du til nød piske mælk. Afslutningsvis køles iskaffen med et par isterninger.
Smag iskaffen til er den for sød tilføjer du lidt mere kaffeessens, er den for bitter kommer du bare mere karamelsirup i.



Du kan nu sætte dig ud og nyder iskaffen i det gode vejr. Jeg nyder helst iskaffen gennem et sugerør.

VELBEKOMME!!




p.s. jeg laver gerne dobbelt portion, da den ellers er alt for hurtig væk. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

I LOVE comments <3